Spring navigation over
Parnasset, E1023

Forklaring

  • Man kan undre sig over, at der i kobberstikket er små amoriner, som flyver mellem træerne, men ingen amoriner i Rafaels (1483-1520) fresko Parnasset, som Marcantonio Raimondi delvis har kopieret. I øvrigt smykker Rafaels monumentale fresko en rundbuet niche i Vatikanet. Det er uklart om Raimondi udførte sit kobberstik efter en tegning af Rafael – i så fald er tegningen gået tabt – eller om Raimondi på eget – eller måske på Rafaels initiativ – forholdt sig forholdsvis frit til Rafaels fresko, Parnasset. På Raimondis kobberstik, som Ferdinand Ruscheweyh for sin del har kopieret ganske nøjagtigt, fylder motivet det firkantede papir ud. Det diskuteres fortsat, om Rafael selv kan have tilskyndet Raimondi til at ændre motivet. Rafaels fresko er for altid bundet til den pavelige arkitektur. Raimondi derimod, løsrev motivet fra dets oprindelige sammenhæng. Han henvendte sig til et ganske andet publikum, da motivet blev omsat til et i sammenligning lille kobberstik, typisk indbundet sammen med en række andre kobberstik på samme måde som en bog, og købt til at bladre i hjemme, helt privat.

Mål

  • Højde (pladerand) 395 mm
  • Højde (papirmål) 460 mm
  • Bredde (pladerand) 489 mm
  • Bredde (papirmål) 560 mm
  • Indskrift / Påskrift / Mærkat

    Rafaelle d'Urbino del. / F. Ruscheweyh inc in Roma 1830 / IL PARNASSO