• Europæisk > Industrialisering (1800 - 1914)
  • Nyklassicisme

Forklaring

  • I 1817 havde Thorvaldsen pr. brev fået at vide, at den engelske digter Lord Byron (1788-1824) var i Rom en snes dage og under opholdet skulle have modelleret sit portræt. Tiden var altså knap, da digteren dukkede op i atelieret, og nemmere blev det ikke af, at Byron viste sig at være noget af en posør: Iflg. H.C. Andersen skal Thorvaldsen således have berettet, hvordan Byron pludselig satte et ulykkeligt ansigt op, da han skulle sidde model. Thorvaldsen bad ham om at lægge ansigtet i mere naturlige folder, men det syntes digteren ikke var passende. ”… så gjorde jeg ham, som jeg ville, og alle mennesker sagde, at det lignede”, mindedes Thorvaldsen med tilfredshed.

Flere katalogoplysninger

  • https://kataloget.thorvaldsensmuseum.dk/A256
  • A256
  • Thorvaldsens Kunst > Thorvaldsens skulpturer (A)
    • Thorvaldsens Museum
  • A256
    • Testamentarisk gave fra Bertel Thorvaldsen
    • 24.3.1844
  • Billedhuggerkunst / Skulptur
  • Skulptur > Buste > Portrætbuste
  • Færdigt kunstværk
  • Marmorversion
  • Helhed
  • Intakt
    • Hugget
    • Sten > Marmor
  • Bertel Thorvaldsen
  • Antagelig 1824

Mål

  • Højde 65,3 cm
    • John Cam Hobhouse
  • maj 1817

Kildebelæg / Litteratur

    • Laila Skjøthaug: Catalogue of Bertel Thorvaldsen's Works, Bertel Thorvaldsen (1770-1844), 2015, 203.